Att köra elbil har både sina för- och nackdelar som ni alla vet. För mig är miljön det mest väsentliga och något som ligger mig nära om hjärtat och därför har kör jag en elektrisk Volkswagen istället för en traditionell bensinare. Naturligtvis förstår jag som många andra miljövänner att som ensam individ kan man inte göra så mycket när det kommer till utsläpp, men tillsammans kan vi faktiskt göra stor skillnad. Nackdelen med elbilar är att kostar ganska mycket och att meka med bilen inte riktigt går att göra som med en äldre bensinare på grund av all teknik. Halvljuset på ID3:an tycker jag lever upp till förväntningarna men jag vill ändå ha lite extra tryck på ljuset när jag kör från och till startplatsen för våra ballongturer som oftast finns lokaliserade på avlägsna platser.
Därför har jag monterat tre runda 9 tum extraljus i fronten på bilen som aktiveras när mörkret har fallit. Totalt sätt får jag ut 48000 lumen får samtliga extraljus vilket är väldigt mycket mer än vad jag haft tidigare. Det framförallt längden på ljuset som jag eftersträvat så att man kan se lite längre ner i vägbanan. Jag försöker verkligen att ta hänsyn i trafiken och undvika att blända mottrafikanterna men det är inte alltid så lätt att undvika som man kan tro. En utmärkande egenskap med dessa extraljus är att dom har positionsljus på varje sida som är valbar i både gul eller vit färg. Jag föredrar det gula när jag kör ”offroad” då det annars inte är godkänt att användas på vanliga vägar. En häftig funktion är att lamporna kan användas som blixtljus men även om dom inte uppfyller R65-godkännandet så är det fullt möjligt med rätt typ av kablage. Kopplingen är relativt enkel och påverkar inte prestandan på något negativt sätt.